Αρχές, Φιλοσοφία και Διδακτική Μεθοδολογία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων

//Αρχές, Φιλοσοφία και Διδακτική Μεθοδολογία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Αρχές, Φιλοσοφία και Διδακτική Μεθοδολογία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων 2021-01-15T18:51:23+02:00

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ

ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΤΡΙΜΗΝΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Αρχές, Φιλοσοφία και Διδακτική Μεθοδολογία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων» (150 ΩΡΩΝ)

Τα Προγράμματα Ψυχικής και Κοινοτικής Υγείας του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου ανακοινώνουν την έναρξη υποβολής αιτήσεων για το Τρίμηνο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Αρχές, Φιλοσοφία και Διδακτική Μεθοδολογία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων/ Adult education principles fundamentals, values and teaching methodology», διάρκειας 150 ωρών.

Έναρξη μαθημάτων: 15/01/2021
Λήξη μαθημάτων: 15/04/2021
Δίδακτρα: 200 ευρώ εφάπαξ (αρχική τιμή 400€)
Εγγραφές έως: 15/01/21

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους επιμορφούμενους, που μπορούν να εργαστούν αυτόνομα και εντατικά, με τους δικούς τους ρυθμούς μάθησης, ώστε να ανταπεξέλθουν σε ασύγχρονη διδασκαλία με εμπλουτισμένο και απαιτητικό περιεχόμενο. Τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για το ευρύ κοινό με τη φιλοσοφία και τις αρχές της διά βίου μάθησης, στοχεύοντας στον εφοδιασμό των επιμορφούμενων με ένα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας.

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Αντικείμενο και σκοπός του προγράμματος είναι η παρουσίαση των σύγχρονων θεωριών μάθησης σχετικά με την εκπαίδευση ενηλίκων, οι καλές πρακτικές διδασκαλίας όπως έχουν διαμορφωθεί από τη διεθνή και ελληνική εμπειρία, o σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η κατάδειξη της σημασίας της επαγγελματοποίησης του έργου του εκπαιδευτή ενηλίκων και ο σχεδιασμός της μικροδιδασκαλίας.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΥΣ
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:
• Κατανοούν βασικές έννοιες στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων
• Αντιλαμβάνονται τα χαρακτηριστικά, τις προσδοκίες και τις ανάγκες των ενηλίκων εκπαιδευομένων και τον ρόλο του εκπαιδευτή
• Γνωρίζουν τα απαραίτητα βήματα για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της μικροδιδασκαλίας, καθώς και τα εργαλεία, τα εποπτικά μέσα και τις τεχνικές για το σχεδιασμό διδακτικής ενότητας
• Αναγνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της εκπαίδευσης σε ενήλικες
• Κατέχουν δεξιότητες αποτελεσματικής υιοθέτησης μοντέλων αξιολόγησης microteaching

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα αποτελείται συνολικά από 3 διδακτικές μηνιαίες ενότητες. Κάθε μηνιαία ενότητα περιλαμβάνει ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία μέσω πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης. Η ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία δεν απαιτεί την ταυτόχρονη αλληλεπίδραση των επιμορφούμενων και των διδασκόντων, που σημαίνει ότι οι επιμορφούμενοι δεν είναι αναγκαίο να συνδέονται στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης την ίδια χρονική στιγμή. Αντίθετα, μπορούν να επιλέγουν μόνοι τους το προσωπικό τους εκπαιδευτικό χρονικό πλαίσιο και να μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό.

ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
• Συμπλήρωση ενός τεστ πολλαπλών επιλογών στο τέλος κάθε μηνιαίας θεματικής ενότητας
• Δόμηση σχεδίου μικροδιδασκαλίας (1.500-3.000 λέξεων)

ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΕΙΣ
Όλα μας τα Προγράμματα προσφέρουν Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες Επαγγελματικής Κατάρτισης ECVET. Ενδεικτικά, ένα πρόγραμμα 150 ωρών πιστώνει 7,5 ECVET (https://www.iky.gr/el/ecvet).
Τα περισσότερα Προγράμματά μας μοριοδοτούνται ως σεμινάρια, που οργανώθηκαν από δημόσιο Πανεπιστήμιο, αλλά το πλεονέκτημα αυτό:
• Διαφοροποιείται ανάλογα με την ειδικότητα του επιμορφούμενου.
• Δεν αφορά το Πανεπιστήμιο, το οποίο διοργανώνει το σεμινάριο ΜΟΝΟ για τη γνώση και την επαγγελματική ενδυνάμωση.

Το Πανεπιστήμιο στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια επαγγελματικής αποκατάστασης και ανέλιξης των επιμορφούμενων.

ΔΙΔΑΚΤΡΑ
Το κόστος του σεμιναρίου είναι 200 ευρώ συνολικά και καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι 14 Ιανουαρίου 2021
(Η πληρωμή κατοχυρώνει και την εγγραφή σας)
*Για τη λήψη του πιστοποιητικού ο/η επιμορφούμενος/η δεν πρέπει να έχει καμία οικονομική και ακαδημαϊκή υποχρέωση απέναντι στο πανεπιστήμιο.

ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται, αλλά δεν περιορίζεται στις παρακάτω ενότητες:

Διδακτική Ενότητα 1

Τίτλος: Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων – Τα χαρακτηριστικά και οι προσδοκίες των Ενηλίκων Εκπαιδευομένων – Διερεύνηση εκπαιδευτικών αναγκών και στόχων

Περιγραφή
Σκιαγραφώντας το προφίλ των εκπαιδευομένων τους, οι εκπαιδευτές/τριες είναι σε θέση να αντιληφθούν, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν καλύτερα το πρόγραμμα το οποίο καλούνται να διδάξουν. Επομένως στην ενότητα αυτή αφού γίνει αναφορά στον όρο ενηλικίωση και ενηλικιότητα, θα γίνει μία σύντομη αναφορά στη συνειδητή και ασυνείδητη διεργασία διαμόρφωσης του προφίλ των εκπαιδευομένων.
Έπειτα, θα αναλυθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση, όπως η ηλικία και η αντίληψη για το χρόνο, οι φάσεις της ανθρώπινης ζωής, παράγοντες φύλου και κοινωνικής τάξης, οι «περίοδοι κρίσεων» της ανθρώπινης ζωής. Στη συνέχεια, θα αναλυθούν τα βασικά χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων και θα συγκριθούν με αυτά των ανηλίκων. Θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στους μηχανισμούς άμυνας και παραίτησης, καθώς και στα εμπόδια μάθησης. Οι προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης προκειμένου να επωφελούνται οι εκπαιδευόμενοι είναι η επόμενη ενότητα που θα αναλυθεί, καθώς και τα χαρακτηριστικά συγκεκριμένων (ευάλωτων) ομάδων όπως αυτές των Ρομά, παλιννοστούντων, μουσουλμάνων, φυλακισμένων, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ατόμων τρίτης (ώριμης) ηλικίας.
Το επόμενο κομμάτι της τρίτης θεματικής ενότητας έχει να κάνει με τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών και στόχων, και συγκεκριμένα θα αναλυθούν οι φάσεις του μοντέλου διερεύνησης των εκπαιδευτικών αναγκών, κατά Witkin και Altsculd (1995), και οι άξονες πάνω στους οποίους θα ανιχνευτούν οι ανάγκες (π.χ. ανάλυση ατόμου, περιβάλλοντος, οργανισμού, υλοποίησης προγράμματος). Στη συνέχεια, προτείνονται βήματα για την ικανοποίηση αυτών των αναγκών και διατυπώνονται οι σκοποί και οι στόχοι ενός προγράμματος με βάση τα προαναφερόμενα.
Οι βασικές έννοιες και τα είδη των αναπτυξιακών διαταραχών, τα χαρακτηριστικά της διαταραχής του αυτιστικού φάσματος, καθώς και η ανάλυση του εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, που καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών με ΔΑΦ, συνιστούν το βασικό αντικείμενο μελέτης της παρούσας ενότητας.

Διδακτική Ενότητα 2
Τίτλος: Η Σημασία της Πρώτης Συνάντησης – Τεχνικές γνωριμίας -Σύναψη Μαθησιακού Συμβολαίου – Ο ρόλος του Εκπαιδευτή Ενηλίκων

Περιγραφή
Στη δεύτερη ενότητα θα αναλυθεί η σημασία της πρώτης συνάντησης, οι στόχοι καθώς και τα προσδοκώμενα/αναμενόμενα αποτελέσματά της. Στη συνέχεια, θα γίνει αναφορά σε ενεργητικές τεχνικές εναρκτήριας συνάντησης που αποσκοπούν στην οικοδόμηση πνεύματος ομάδας και αλληλεγγύης, αφού συζητηθεί η σημασία του συγκινησιακού κλίματος στην αποτελεσματικότητα της μάθησης. Επιπλέον, θα συζητηθούν τεχνικές που στοχεύουν στην ανάλυση του προγράμματος και άλλες εναλλακτικές τεχνικές (π.χ. μέσα-έξω κύκλος) καθώς και ο συνδυασμός αυτών. Θα επισημανθούν επίσης οι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη στην επιλογή των τεχνικών αυτών. Παράλληλα, θα γίνει αναφορά στην περίπτωση, κατά την οποία η πρώτη συνάντηση εκπαιδευτή και εκπαιδευομένων γίνεται στα μέσα ενός προγράμματος (όταν στο πρόγραμμα υπάρχουν και άλλοι εκπαιδευτές).
Η ενότητα που ακολουθεί έχει να κάνει με τη διαμόρφωση του μαθησιακού συμβολαίου και τα συμβαλλόμενα μέρη στην εκπαίδευση ενηλίκων, καθώς αυτά, αφενός εμπλέκονται ενεργά στη διαμόρφωση του συμβολαίου, αφετέρου αποτελούν σημαντικές παραμέτρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που μπορεί να θέσουν περιορισμούς στον εκπαιδευτή.
Ο ρόλος του εκπαιδευτή παύει να είναι παραδοσιακός στο σύγχρονο συνεχώς εναλλασσόμενο εκπαιδευτικό και κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον και πλέον είναι πολυδιάστατος. Αναλύονται οι υποχρεώσεις του εκπαιδευτή ενηλίκων, που πρέπει να βασίζονται σε φυσικές διεργασίες και αναλύονται βασικά ζητήματα που πρέπει να προσέξει κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Ο εκπαιδευτής ως μέλος της εκπαιδευτικής ομάδας έχει πολλές διαστάσεις: αρχηγός ομάδας, εκπαιδευτής, «κοινός», εναλλαγή ρόλων εκπαιδευτή-εκπαιδευόμενου. Οι προσδοκίες από τον εκπαιδευτή καθώς και η αντιμετώπιση προβλημάτων στην μαθησιακή διαδικασία είναι επίσης θέματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής προκειμένου να υπάρχει αποτελεσματική διδασκαλία και αντιμετώπισή τους. Επομένως, θα αναλυθούν προβλήματα που έχουν να κάνουν τόσο με μεμονωμένους εκπαιδευόμενους, όσο και με προβλήματα που αφορούν ομάδες στην τάξη.
Επιπλέον, αναλύονται άλλοι σύγχρονοι ρόλοι του εκπαιδευτή ενηλίκων (π.χ. συντονιστής, αξιολογητής, διευκολυντής, διαχειριστής, σχεδιαστής-προγραμματιστής, κτλ.) στα πλαίσια της μαθησιακής διαδικασίας που εναλλάσσονται ή και συνυπάρχουν, και μπορούν να επηρεάζουν το κλίμα της τάξης καθώς και τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Διδακτική Ενότητα 3
Τίτλος: Πρακτική εξάσκηση με οργάνωση μικροδιδασκαλίας

Περιγραφή
Οι επιμορφούμενοι/ες θα πρέπει να οργανώσουν την δομή μιας μικροδιδασκαλίας, η οποία θα βασίζεται στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων. Οι αρχές της μικροδιδασκαλίας θα διευκρινιστούν μέσω της μελέτης ψηφιακού υλικού και συγκεκριμένων οδηγιών.

ΠΡΟΣΟΧΗ:
1. Τα δίδακτρα δεν επιστρέφονται σε καμία περίπτωση παρά μόνο εάν ακυρωθεί ή δεν πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα με υπαιτιότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Με την υποβολή της αίτησης παραιτείστε από κάθε απαίτηση για επιστροφή διδάκτρων ή για οποιαδήποτε άλλη αλλαγή.

2. Ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η επικοινωνία θα γίνεται μέσω του email: info@ulearn.edu.gr. Για να μπορούμε να επεξεργαζόμαστε τα αιτήματά σας θα πρέπει απαραιτήτως στο θέμα να αναγράφονται τα εξής στοιχεία, ονοματεπώνυμο, πρόγραμμα και o μοναδικός αλγόριθμος επιμορφούμενου(πχ. Μαρία Παπαδοπούλου, Ειδική Αγωγή, 1011003202009032021). Οποιοδήποτε e-mail χωρίς αυτό το θέμα θα αγνοείται.

 3. Το πρόγραμμα μαθημάτων είναι ενδεικτικό και μπορεί να αλλάζει ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των διδασκόντων, την ανάρτηση υλικού και τις εκπαιδευτικές ανάγκες.

4. Τα νέα πιστοποιητικά του Πανεπιστημίου Αιγαίου απονέμονται ηλεκτρονικά από το Κέντρο Διά Βίου Μάθησης. Συνήθως αποδίδουν Ευρωπαϊκές Επαγγελματικές Πιστωτικές Μονάδες (Ecvet) και ο χρόνος αποστολής τους στους υποψηφίους εξαρτάται από την ολοκλήρωση των ακαδημαϊκών και οικονομικών ελέγχων. Κατά μέσο όρο τα πιστοποιητικά αποστέλλονται μέσα σε διάστημα 1 έως 3 μηνών από την ολοκλήρωση του προγράμματος.

5. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής οποιουδήποτε σημείου της προκήρυξης ανάλογα με τις εκπαιδευτικές και διοικητικές ανάγκες. Η παρούσα προκήρυξη δεν είναι κατ´ ουδένα τρόπο δεσμευτική για τα Προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

6. Πληροφορίες για πιθανές μοριοδοτήσεις ανάλογα με την ισχύουσα νομοθεσία μπορούν να ληφθούν από τους αρμόδιους φορείς και όχι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

7. Η εγγραφή στα Προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου συνεπάγεται την αποδοχή της διατήρησης των προσωπικών δεδομένων και της αξιοποίησής τους για εκπαιδευτικούς και διαφημιστικούς σκοπούς.

8. Η εγγραφή στα Προγράμματα συνεπάγεται τήρηση της ακαδημαϊκής δεοντολογίας και των κανόνων καλής συμπεριφοράς. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από τους κανόνες του Πανεπιστημίου και της ευγένειας μπορεί να αποκλείσει τον επιμορφούμενο από τα Προγράμματα, χωρίς επιστροφή διδάκτρων ή απονομή οποιασδήποτε βεβαίωσης.

9. Η λογοκλοπή ή ο λογοδανεισμός οδηγούν στην αποβολή του επιμορφούμενου από το πρόγραμμα χωρίς κανένα δικαίωμα επιστροφής διδάκτρων.

10. Το Πανεπιστήμιο αποκτά το copyright του υλικού που παραδίδουν οι επιμορφούμενοι στα πλαίσια των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Επίσης, όλο το υλικό του Πανεπιστημίου προστατεύεται από copyright και η με οποιαδήποτε μορφή αναπαραγωγής του έχει νομικές κυρώσεις.

11. Οι αξιολογικές κρίσεις για το πρόγραμμα και άλλες προτάσεις απαγορεύεται ρητά να αναρτώνται υπό μορφή σχολίων ή άλλων μέσων στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης ή σε άλλες ομάδες δικτύωσης. Προτάσεις, κριτικές και σχόλια γίνονται μόνο στο ειδικό έντυπο αξιολόγησης και λαμβάνονται σοβαρά υπόψη. Τα έγγραφα αιτήματα των επιμορφούμενων απαντώνται μέσα σε 7 εργάσιμες μέρες.

12. Η κατανόηση των όρων «σύγχρονος» και «ασύγχρονος» ως μεθόδων διδασκαλίας θεωρείται αυτονόητη και το ίδιο ισχύει για την άριστη γνώση υπολογιστών, που είναι εκ των ουκ άνευ προϋπόθεση για την παρακολούθηση των προγραμμάτων. Αδυναμία των επιμορφούμενων να κατανοούν τις μεθόδους διδασκαλίας ή προβλήματα που απορρέουν από την ελλιπή γνώση υπολογιστών, δεν θα επιτραπεί να επηρεάσουν την ποιότητα των προγραμμάτων. Το Πανεπιστήμιο διατηρεί το δικαίωμα να σταματήσει τη φοίτηση οποιουδήποτε αποτυγχάνει στους δύο παραπάνω τομείς, χωρίς καμιά αποζημίωση.

13. Η απουσία από τα μαθήματα και τις δράσεις των προγραμμάτων, όπως αυτές κάθε φορά καθορίζονται, μπορεί να οδηγήσει στον αποκλεισμό από τα Προγράμματα χωρίς επιστροφή διδάκτρων ή απονομή βεβαίωσης.

14. Τα Προγράμματα Ψυχικής και Κοινοτικής Υγείας είναι πρόθυμα να επιλύσουν κάθε πρόβλημα, που φυσιολογικό είναι να προκύψει κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας, αρκεί:
α. Να μη γίνεται υπέρβαση ιεραρχίας.
β. Να απευθύνονται εγγράφως και με ακριβή τρόπο στη γραμματεία των Προγραμμάτων.

ΦΟΡΜΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ